Ajankohtaista

Yhteinen kampanja tärkeä kunnille ja yrityksille

Lounais-Suomen kunnat ja seudulla toimivat yritykset eivät peitä innostustaan: Töihin tänne -kampanja tulee tarpeeseen. Kohdennetulla kampanjalla tavoitetaan työvoimapulan kannalta tärkeimmät kohderyhmät ja saadaan houkuteltua alueelle uusia asukkaita.

Lounais-Suomi tarvitsee nuoria ja nuoria perheitä. Siksi yhteistyötahojen mielestä Töihin tänne -kampanja on nyt erityisen tärkeä.

Salon kaupunginjohtaja Lauri Inna sanoo, että kampanja tukee Salon irtautumista kriisikuntamaineestaan. Pelkästään viime vuonna työttömyys parani 30 prosenttia ja kaupunkiin perustettiin 260 uutta yritystä. Tällä hetkellä yrityksiä on yhteensä pitkälti yli 5 000.

​​​​​​​– Talouskasvun myötä vahva yrityspohja generoi uusia työpaikkoja. Vuoden alussa meillä oli hetkellisesti poikkeukselliset 700 työpaikkaa auki. Määrä on noin viisinkertainen vakiintuneeseen keskiarvoon nähden, Inna kertoo.

Elämänlaatu ratkaisee

Uudenkaupungin kaupunginjohtajan Atso Vainion mielestä yhteiskampanjointi on tärkeää, jotta lounaisrannikko muodostuu yhä yhtenäisemmäksi työssäkäyntialueeksi. Hän korostaa, että yksittäisten työpaikkojen lisäksi myös itse alueen on oltava kiinnostava ja palveltava asukkaiden tarpeita – suhdanteista huolimatta.

– Ennen työnhakijalle riitti tieto siitä, minkälaista työtä on tarjolla. Nykyään muuttopäätöksen kannalta ratkaisevinta on se, millaista elämä on, Vainio muotoilee.

Töihin tänne -kampanjalla on iso merkitys myös turkulaisen elämäntavan ”markkinoinnissa”.

– Työpaikkojen lisäksi haluamme kertoa turkulaisesta elämänlaadusta eli esimerkiksi arjen sujuvuudesta, lyhyistä välimatkoista, merellisestä ympäristöstä ja mukavasta asumisesta, sanoo Turun kaupunginjohtaja Minna Arve.

Yhdessä vahvempia

Hitsaus- ja tuotantoautomaatiolaitteiden valmistaja Pemamek Oy on 200 työntekijän perheyritys Loimaalta. Yrittäjä ja yhtiön hallituksen puheenjohtaja Pekka Heikonen kehuu kampanjaa herättäväksi.

 ​​​​​​​– Toisia puhuttelevat Turun vetovoimatekijät, toisille taas Loimaan mahdollisuudet näyttäytyvät houkuttelevampina. Tärkeää on yhdessä tekeminen eli se, että kunnat ja yritykset ovat yhä enemmän vuoropuhelussa keskenään. Erilaisten vahvuuksien ymmärtäminen ja vahvistaminen luovat kokonaan uusia vahvuuksia ja tekevät yhdessä koko alueesta vahvemman, Heikonen pohtii.

Hän muistuttaa, että pikavoittoja on turha tavoitella tässäkään.

– Viestit vaativat toistoja ja aktiivista näkymistä. Muutoksia ei tapahdu kerralla eikä edes kymmenellä kerralla vaan sadoilla kerroilla. Kampanjatyötä on jatkettava pitkäjänteisesti, Heikonen painottaa.